Dlaczego badania rynku to konieczność?
Bez względu na to, czy masz dobrze prosperującą firmę i zamierzasz wprowadzić na rynek nowy produkt lub usługę, czy może właśnie zastanawiasz się nad założeniem własnej działalności gospodarczej, w swoich planach uwzględnić musisz przeprowadzenie badania rynku. Czym ono jest, kiedy się je przeprowadza i jakie informacje można dzięki niemu uzyskać? O wszystkich tych kwestiach przeczytasz w poniższym artykule.
Badanie rynku = określenie szansy na sukces
Badanie rynku to nic innego jak sprawdzenie, czy na terenie, na którym zamierzasz działać występuje zapotrzebowanie na produkt lub usługę, którą chcesz wprowadzić. Musisz więc zgromadzić informacje o zjawiskach i trendach występujących na lokalnym rynku. Poznaj preferencje potencjalnych klientów, zorientuj się jaką kwotę mogliby przeznaczyć na Twój produkt, jak często by go nabywali, określ też jakie są koszty, które musisz ponieść, aby wprowadzić na rynek nowy produkt.
Badania rynku mogą czasami przynieść zaskakujące, lecz bardzo ważne informacje. Być może kierunek rozwoju rynku jest zupełnie inny niż pierwotnie zakładałeś? Być może musisz jeszcze raz przemyśleć wprowadzaną usługę? Może jedna niewielka zmiana pozwoli Ci dostosować się do potrzeb rynku i sprawi, że pozostawisz konkurencję daleko w tyle?
Zobacz, co oferuje konkurencja i pozostań o krok do przodu
Nikogo nie trzeba przekonywać o tym, że znalezienie niszy,w której nie ma konkurencji jest dzisiaj już praktycznie niemożliwe. Jeśli więc chcesz wprowadzić na rynek usługę, która już istnieje lub produkt, który tylko w niewielkim stopniu jest zmodyfikowany, lepiej dokładnie prześwietl swoją konkurencję. Na jakie aspekty zwrócić szczególną uwagę?
Przede wszystkim dowiedz się jak dużo firm oferuje usługę lub produkt podobny do Twojego. Jakie są mocne i słabe strony Twojej konkurencji? Czy klienci korzystający z usług konkurencji są lojalni? Jak wyglądają ceny, które proponuje za produkt lub wykonanie usługi konkurencyjna firma? Gdy posiadasz te informacje możesz zastanowić się co zrobić, by produkt lub usługa, którą wprowadzasz wyróżniały się wśród konkurencji. Być może wprowadzisz jakąś promocję lub program lojalnościowy?
Co możesz zyskać dzięki przeprowadzeniu dokładnej analizy rynku?
Choć przeprowadzenie badania rynku jest czasochłonne i pociąga za sobą pewne koszty to warto jest je przeprowadzić. Jakie korzyści niesie ze sobą dobrze przeprowadzona analiza rynku?
Przede wszystkim pozwala ona na podjęcie rozsądnej decyzji biznesowej: wchodzić na rynek z nowym produktem/usługą, czy może lepiej jeszcze nad nimi popracować lub zaproponować zupełnie inne rozwiązanie. Masz więc szansę dopasować produkt do potrzeb nabywców. Co więcej, możesz szybko reagować, gdy na rynku wystąpią jakieś zmiany, np. gdy konkurencja obniży ceny. Analiza rynku pozwoli Ci również przewidzieć Twoje potencjalne zarobki oraz koszty – jest to niezwykle ważne zwłaszcza wtedy, gdy dopiero startujesz ze swoją działalnością gospodarczą i posiadasz ograniczony budżet.
Wprowadzenie na rynek produktu bądź usługi bez przeprowadzenia dokładnej analizy zapotrzebowania rynku może okazać się prawdziwym strzałem w kolano: coś, co z Twojej perspektywy wydaje się być innowacyjne może okazać się zupełnie nieprzydatne dla odbiorców. Nie spodziewaj się spektakularnego sukcesu również wtedy, gdy nie wiesz, co oferuje Twoja konkurencja.
Badanie rynku jest koniecznością. Nie musisz przeprowadzać go sam, zwłaszcza wtedy, gdy dopiero zamierzasz otworzyć swoją działalność gospodarczą. O wiele lepiej jest zgłosić się z tym do firmy, która wykona dla Ciebie profesjonalne badanie zapotrzebowania występującego na lokalnym rynku.